آشنایی با Variables

img
img
img
img
shape
shape
blog-details
24
دی
آشنایی با Variables
نویسنده : محمدرضا لیایی
زمان مطالعه : 20 دقیقه

در جلسه چهارم از دوره آموزش تگ منیجر قصد داریم تا به بررسی متغیرهای موجود در گوگل تگ منیجر بپردازیم. همانطور که در جلسه قبل اشاره شد متغیرها، یا به عبارتی همان variables دقیقا مانند متغیر ها در دنیای برنامه نویسی عمل می کنند که مقادیر را در درون خود نگه می دارند. ممکن است این سوال برای کسانی که صرفا بر روی دیجیتال مارکتینگ تمرکز دارند و علاقه مند به این دوره هستند پیش آید که این متغییر ها دقیقا در کجای سیستم نگه داری می شوند ؟ جهت مشاهده پاسخ این سوال می توانید به نکته ای که در ادامه ی این متن نوشته شده است مراجعه کنید. در گوگل تگ منیجر نیز عینا متغیرها همین نقش را بازی می کنند. ما می توانیم متغیرها را جهت استفاده در قسمت های مختلف ابزار تگ منیجر تعریف کنیم و یا از متغیرهایی که به صورت پیشفرض در خود tag manager تعریف شده است استفاده کنیم.

 

نکته: در دنیای برنامه نویسی برای سهولت جهت استفاده از اطلاعات که بسیار زیاد تکرار می شوند متغییری را در نظر گرفته و از آن در قسمت های مختلف استفاده می کنیم. حافظه ی سیستم های کامپیوتری بر دو نوع است. نوعی که با قطع برق آن حافظه خالی می شود و نوعی که با قطع برق نیز اطلاعات درون آن پاک نمی شود. متغیر های درون یک برنامه بر روی حافظه ی پاک شونده ی رم جهت دسترسی سریع تر ذخیره می شوند. متغییر های درون کنسول گوگل تگ منیجر نیز به همین روش اطلاعات را در درون خود ذخیره می کنند و می توان از آن ها در قسمت های مختلف استفاده کرد.

 در جلسه قبل به بررسی المان های مختلف کنسول تگ منیجر پرداختیم و با چگونگی ورود به پانل کاربری آشنا شدیم. همانطور که گفتیم با ورود به مخزن مورد نظر در مرورگر با صفحه ای به شکل زیر مواجه می شویم.

جهت ورود به قسمت متغییر ها در سایدبار سمت چپ بر روی منوی Variables کلیک می کنید. بعد از کلیک کردن بر روی آن تصویری مانند زیر در نمایشگر شما نمایان می شود.

در اینجا دو باکس را در قسمت کنسول مشاهده می کنیم. باکس بالایی شامل متغییرهای پیشفرض کاربردی است که خود گوگل برای راحتی کاربران تعریف کرده است. در باکس پائینی نیز شما می توانید به صورت دستی متغییر های مد نظر خود را اضافه کنید. در ادامه این جلسه به بررسی باکس اول می پردازیم و در جلسه آینده به امید خدا به تعریف متغییر های دلخواه خواهیم پرداخت.

متغییرهای پیشفرض گوگل تگ منیجر

شکل زیر نمایی از باکس فوقانی شامل متغییرهای پیشفرض را نشان می دهد. این متغییرها در واقع بخش کوچکی از متغییرهایی است که توسط گوگل تعریف شده است. برای دسترسی و اضافه کردن متغیر های دیگر بر روی دکمه  configure کلیک کنید. 

با کلیک کردن بر روی دکمه  configure منویی آبشاری در سمت راست صفحه نمایان می شود که در 9 قسمت اصلی دسته بندی می شوند. در ادامه این قسمت هرکدام از این دسته بندی را با جزئیات درون هر دسته بندی مورد بررسی قرار می دهیم:

 

نکته: در گوگل تگ منیجر نماد متغییر یا همان Variable به صورت یک ایکون خونه سازی سه لبه است در تمامی قسمت های مختلف محیط کاربری google tag manager همواره متغییرها به این شکل نمایش داده می شوند. و مورد دیگر درباره متغییر ها این است متغیر ها همواره در درون دو تا کوتیشن قرار می گیرد.

  •  Pages
  • Page URL: این متغییر URL صفحه را به صورت رشته ای از داده ها بر می گرداند. 
  • Page Hostname: این متغییر رشته ای شامل نام دامنه را بر می گرداند با این تفاوت که رشته های کوئری، http و یا  https در این رشته وجود ندارد.
  • Page path: رشته ای است شامل آدرس صفحه که آن را بر می گرداند مثلا /articles که شناسه آن صفحه در URL است.
  • Referrer: شامل رشته آدرسی است که از ریدارکت کردن کاربر به آن صفحه بدست می آید.
  • UTILITIES
  • Event: این متغییر شامل هر رشته ای است که در صفحه نمایش اتفاق می افتد (با این متغییر در قسمت های بعدی در قالب مثال های بیشتر آشنا خواهید شد).
  • Environment Name: همانطور که از نام آن پیدا است نام Environment را بر می گرداند (درباره Environment در یک جلسه جداگانه بحث می کنیم.)
  • Container ID: شماره شناسه مخزن فعلی که در حال حاضر فعال است را برای ما بر می گرداند (GTM-XXXXXX)
  • Container Version: شماره ورژن مخزنی که در حال حاضر فعال است را بر می گرداند.
  • Random Number: عددی اتفاقی بین 0 تا 2147483647 را برای ما ایجاد می کند.
  • HTML ID: شماره شناسه برچسب HTML را که در ردیف برچسب ها استفاده می شود را بر می گرداند. (این مورد در Tag sequencing کاربرد دارد که در جلسات بعدی بیشتر بحث خواهیم کرد).
  • ERRORS
  • Error Message: متغیر رشته ای است که شامل پیام های ارور های جاوا اسکریپت رخ داده در هنگام لود صفحه و دریافت اطلاعات است.
  • Error Line: متغییرعددی است شامل شماره خطی که ارور در درون آن نشان داده می شود.
  • Error URL: متغییر رشته ای است که آدرس صفحه ای که در درون آن اتفاق افتاده است را بر می گرداند.
  • Debug Mode: مقداری true یا false را بر می گرداند در حالت debug mode مقدار true را بر می گرداند.
  • Clicks
  • Click Element: این متغییر المان Html که بر روی آن در صفحه کلیلک شده است را بر می گرداند. این مقادیر از gtm.element در Data layer ها برگشت داده می شوند.
  • Click Classes: مقادیر داخل کلاس یک المانHtml  را که بر روی آن کلیک شده است را بر می گرداند.
  • Click ID: مقادیر داخل ای دی یک المانHtml  را که بر روی آن کلیک شده است را بر می گرداند.
  • Click Target: این متغییر به صورت شی بر گشت داده می شود و شامل تمامی موارد و اطلاعات المانی است که بر روی آن کلیک شده است.
  • Click URL: اگر در صفحه مرورگر بر روی یک المانی که شامل یک آدرس است کلیک کند با استفاده از این متغیر می توانید آدرس ارجاعی آن المان را دریافت کنید.
  • Click Text: اگر در صفحه نمایش بر روی یک المان که شامل متن است کاربر کلیک کند با استفاده از این قسمت می توانید آن متن را دریافت کنید.
  • Forms
  • تمامی المان هایی که در قسمت قبل برای click در نظر گرفته شده بود را در اینجا بر روی فرم در نظر می گیرد و زیاد تفاوتی ندارد.
  • History
  • این مورد بیشتر در وب سایت هایی که با تکنولوژی SPA طراحی شده اند کاربرد دارد و از آنجائی که این مدل از وب سایت ها هنوز آنقدر در بین کاربران مورد استفاده قرار نمی گیرد پس این مورد زیاد کاربردی نیست و می توانید به راحتی در صورت تمایل از مستندات گوگل استفاده کنید.
  • Videos
  • Video Provider: خدمات گیرنده ویدئو را بر می گرداند که در حال حاضر تنها از youtube پشتیبانی می کند.
  • Video Status: حالت های مختلف یک ویدئو از جمله play، start و complete را در قالب یک رشته برمی گرداند.
  • Video URL: آدرس محل بارگذاری ویدئو را به عنوان یک رشته در این متغیر به ما بر می گرداند.
  • Video Title: سرتیتر در نظر گرفته شده برای ویدئو را در قالب یک رشته برای ما بر می گرداند.
  • Video Duration: مدت زمان پخش ویدئو را در قالب میلی ثانیه به صورت یک رشته در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • Video Current Time: زمان فعلی ویدئو اجرا شده را در قالب یک رشته متغییر در اختیار کاربر قرار می دهد.
  • Video Percent: مدت زمان اجرا شده از کل ویدئو را یک رشته بر می گرداند.
  • Video Visible: یک مقدار true یا false را براساس اینکه ویدئو در دید کاربر قرار گرفته است یا نه را بر می گرداند.
  • Scrolling
  • Scroll Depth Threshold: عددی بر مبنای درصد و یا پیکسل را بر می گرداند. که نشان دهنده مقدار اسکرول شدن صفحه است.
  • Scroll Depth Units: رشته ای است شامل واحد در نظر گرفته شده برای تعریف متغیر Scroll Depth Threshold. این متغییر دو مقدار Pixels یا percent را می تواند برگرداند.
  • Scroll Direction: جهت اسکرول شدن صفحه را بر می گرداند. می تواند مقادیری رشته ای از vertical و یا Horizontal داشته باشد.
  • Percent Visible: درصد مشاهده از یک المان Html را به صورت عددی برای کاربر در قالب یک متغییر بر می گرداند.
  • On-Screen Duration: مقدار کل زمان صرف شده یک کاربر بر روی یک برچسب را به صورت میلی ثانیه در قالب یک variable عددی برای ما بر می گرداند.

 تمامی مقادیر بالا متغییر های تعریف در درون سیستم تگ منیجر است که به صورت پیش فرض در اختیار ما گذاشته شده است . این متغییر ها بسیاری از نیاز های اولیه ما را برآورده می کند. حال اگر بخواهیم یک متغییر را خودمان تعریف کنیم و از استفاده ببریم چه کار کنیم ؟ جهت پاسخ به این سوال در جلسه آینده با ما همراه باشید تا به جواب این سوال برسید پس تا جلسه آینده خدا نگهدار.

لیست قسمت های این دوره:
رایگان 5 دقیقه
رایگان 10 دقیقه
رایگان 15 دقیقه
رایگان 20 دقیقه
رایگان 20 دقیقه
رایگان 30 دقیقه